Geography,  Lesson Plan,  Resources,  Science

Kalendar & Cuaca

Hari Pertama: Kalendar

Kalendar lama. Tahun adalah masa. Semua orang lahir pada tahun tertentu. Dalam tahun tersebut, kita lahir dalam bulan tertentu. Dalam bulan tertentu kita pada hari tertentu.

Mari kita lihat ada berapa bulan dan hari dalam setahun yang ada. Kalendar ini adalah selama setahun. Berapa bulan yang ada (kira kalendar)? 12 bulan dalam setahun. Setahun adalah salah satu kiraan masa. Satu tahun sangat lama! Setiap petak ini adalah hari. Bila penghujung tahun, kita akan mula pada tahun baru dan bertambah nombor pada kiraan tahun. Sekarang kita di tahun 2016.

Kad-kad ini adalah kad bulan-bulan dalam setahun. Mari kita susun ikut urutan dan belajar nama bulan-bulan ini.

Hari Kedua: Musim
Kita dah belajar mengenai 12 bulan setahun. Dalam masa satu tahun, ada 4 bahagian yang dipanggil musim. Musim Sejuk, Musim Bunga, Musim Panas dan Musim Luruh. Ada 4 musim setahun. Namun, di negara kita tidak mengalami 4 musim ini kerana negara kita Malaysia (globe) terletak berdekatan garisan khatulistiwa dan menerima hujan dan panas sepanjang tahun.
3 bulan musim sejuk adalah: Jan, Feb, Mac
3 bulan musim bunga adalah: Apr, May, Jun
3 bulan musim panas adalah: Jul, Ogos, Sep
3 bulan musim luruh adalah: Okt, Nov, Dis dan mula semula musim sejuk.

Macamana nak tahu musim-musim tu? Tanda-tanda musim sejuk, musim bunga, musim panas dan musim luruh? Mari kita lihat gambar-gambar ni dan lihat musim apa.

Hari Ketiga: Jenis Cuaca

Perlu: Kad Jenis-jenis cuaca, globe dan lampu suluh.

Sebelum itu bincangkan 4 musim cuaca yang berlaku dalam setahun. Boleh beritahu nama musim-musim tersebut?
Setiap musim, cuaca berubah. Ada banyak jenis cuaca. Macamana cuaca jika musim sejuk? Macamana cuaca jika musim panas? What makes the weather? Apa itu cuaca?

Cuaca adalah keadaan atmosfera atau udara di seluruh bumi. Apa yang berlaku di atmosfera memberikan kita cuaca yang kita rasa dan alami. Matahari adalah faktor penting kepada perbezaan cuaca yang kita alami. Sebab bumi kita menyenget (tilt), matahari memanaskan banyak tempat-tempat yang berdekatan dengan equator berbanding tempat-tempat yang berada di kutub. Tempat-tempat panas dan sejuk ini sentiasa memanaskan dan menyejukkan udara di bumi. (Guna glob dan lampu suluh untuk demo dan tunjuk equator dan kutub).

Ini menyebabkan udara bergerak sebagai angin dan menyebabkan water vapor dalam udara membentuk awan-awan, hujan dan salji. Hari-hari cuaca berubah kerana angin dan ribut. Musim berubah kerana pergerakan bumi mengelilingi matahari. Bumi mengambil masa setahun untuk mengelilingi matahari dan cuaca berubah-ubah di tempat yang berbeza-beza di bumi.

Meteorologist adalah saintis yang mengkaji dan meramal perihal cuaca. Mereka membantu memberitahu orang awam ramalan kaji cuaca supaya orang awam boleh tahu dan rancang seharian mereka (baju, payung) Jika ada bencana alam seperti banjir, gempa bumi, mereka akan umumkan melalui berita atau radio.

Tunjukkan kad jenis-jenis cuaca.
Weather Word Cards & Weather & Seasons Cards at PreKinders
Weather Emergent Readers at The Measured Mom
Buat carta cuaca.
Arts
Weather Wheel (Potong bulat dan lukis sendiri), rain, windy, sunny, foggy
Song/Poems

Hari Keempat – Awan

Lakukan eksperimen pembentukan awan.

Tuang 1 cawan air PANAS ke dalam botol kosong 2l.
Goncangkan dengan kuat untuk memanaskan ruang dalam botol.
Tuang keluar air panas sehingga tinggal lebih kurang 1/4 cawan air di dalam botol tersebut.
Tutup dan lihat wap mula terbentuk.
Genggam botol dan lepaskan. Awan akan terbentuk.
Jika tidak, ulang semula dan semula botol ditutup, guna mancis, nyalakan api dan buang ke dalam botol dan tutup. (Asap dari mancis menyediakan particles untuk proses kondensasi).

Dan eksperimen hujan.

Hari Kelima- Angin
Perlukan
2 clear plastic container, ice water, hot water, food coloring. Add food color to the hot water. Remove any ice from the jar before experiment and only fill jars about halfway with water.

Sebelum ini kita ada sentuh tentang pelbagai cuaca yang kita alami semasa empat musim. Setiap musim ada cuaca tersendiri. Macamana keadaan bila musim sejuk, atau musim panas?

Angin boleh dirasai tidak kira musim. Cuaca berangin boleh dirasai pada musim panas, musim sejuk, musim luruh dan musim bunga. Macamana nak tahu berangin ke tak? Kita boleh tahu cuaca berangin bila kita tengok pokok beralun ditolak angin dan kita boleh rasa angin tu.

Bagaimana angin terjadi? Kita akan cuba satu eksperimen yang akan membantu kita memahami kenapa ada angin? Sediakan 2 bekas. Satu bekas isi air sejuk dan satu lagi air panas yang berwarna biru. Sentuh kedua-dua bekas. Kita anggap air panas itu adalah udara panas dan air sejuk itu adalah air sejuk. Kita tuangkan air panas ke dalam air sejuk dan lihat apa yang berlaku. Lihat bagaimana air biru yang panas itu bergerak.

Air sejuk dan udara sejuk lebih berat dan air panas dan udara panas lebih ringan. Air sejuk akan bergerak ke bawah dan menolak air panas ke atas. Keadaan ini berlaku di luar sana dengan lebih lebih pantas. Udara sejuk turun ke bawah dengan cepat dan udara panas naik dengan pantas. Ingat lagi sebelum ini kita belajar tentang matahari dan bagaimana ia memberi kesan kepada cuaca, jadi inilah pemanasan udara berlaku di beberapa tempat di Bumi yang menjadikan angin yang kita rasa.

Poems
Art
Japanese Words
Blog:

Weather post at Counting Coconuts 
Homemade Rain Gauge
Thunderstorm Art Project , Weather Mobile Craft at Buggy & Buddy
Cotton Ball Clouds at I Heart Crafty Things
Happy Paper Cloud Pillow at hello, Wonderful
Hurricane Unit Study, Make a Weather Vane at Year Round Homeschooling
Weather at Homeschool Den
Weather Movement at Pre-K Pages
Homemade Weather Station at Education Possible
Shaving Cream Rain Clouds at One Little Project
Water Cycle in a Bag at Playdough to Plato
Homemade Weather Vane at PBS
Anemometer at Activity Mom
Weather Posts at Kids Activities Blog
How to Make Lightning at Learn Play Imagine
Homemade Thermometer at What Do We Do All Day?
Cuaca dan Iklim 
Wind Activities at Handmade Kids Art
Blizzard in a Bag at ArtsyMomma
Weather Board Game at PinkStipeySocks
Montessori Inspired Cloud Unit at Living Montessori Now
Cute Free Calendar Printable at A Little Pinch of Perfect
Preschool Weather Activities & Crafts at Kidssoup
Worksheets at Education: Kindergarten Weather & Seasons , Preschool Weather & Seasons, Thunder Lightning Diagram, Weather Graph, Weather Forecast, Weather Heat Wave
Weather Seasons Project Roundup at Rainbows Within Reach
Kindergarten Science Seasons Unit at LJSkool
Weather WhizKids
The Old Farmer’s Almanac for Kids
Space Weather Center
Tree House Weather Kids
The Weather Channel
Web Weather for Kids
http://www.nssl.noaa.gov/education/students/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.