Montessori,  Montessori Notes

Montessori Scope and Sequence & Record Keeping Period 1

Untuk Homeschool Montessori di rumah, tak mungkin kita boleh buat sama seperti di sekolah Montessori sebab biasanya tak cukup ruang dan materials (apparatus Montessori mahal T_T) untuk sediakan setiap shelf bagi setiap 5 subjek. Jadi biasanya kita rotate trays di shelf yang ada dan peringkat-peringkat yang tersenarai dalam buku Gettman sangat membantu. Membantu dari segi ‘kerja’ apa untuk letak di shelf dan kenalkan. I hope I make sense. ^^;

Ada peringkat-peringkat untuk dikenalkan aktiviti-aktiviti Montessori pada kanak-kanak. Dalam buku Gettman, beliau bahagikan sehingga 7 period. Tak kira untuk kanak-kanak yang baru mula 2.5 tahun atau older children yang baru mula. Yang older children mungkin dapat buat setiap lesson dengan laju. Ada aktiviti yang perlu mahir dahulu sebelum mahir sebelumnya. Yang paling penting, ikut keperluan anak dan minat mereka. Juga take note, ini juga hanyalah guide. Setiap perkembangan anak adalah berbeza.

Period 1 banyak fokus pada practical life. Untuk practical life tidak terhad pada apa yang disenaraikan. Yang penting, rutin dan cara kita di rumah dan juga ikut budaya dan agama. Apa-apa yang kita buat di rumah, mereka ikut serta. Contoh, basuh pinggan mangkuk, basuh baju dsb.

Senarai di bawah ambil rujukan dari buku Gettman, di Montessori Trails, lain-lain scope and sequence dan record keeping yang jumpa di Google yang disesuaikan untuk Aqeel, yang nak masuk 27 bulan. PS me: Remember to follow his lead and to look out for his sensitive period.

 

 

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.