Montessori Notes

3 Hour Work Cycle

Tengah study dan baca mengenai 3 Hour Work Cycle ni. Boleh jadi ke dalam homeschool setting? Sebab dengan UNINTERRUPTED Work Cycle ni akan ke arah normalisation. Ha.

Sehinggalah jumpa artikel yang boleh jawab pertanyaan ni dengan jelas. Boleh baca mengenai 3 hour work cycle di sini. Sangat bermanfaat dan diterangkan dengan sangat jelas.

What I learned from this untuk homeschool setting adalah:

  • 3 hour work cycle bukan hanya kerja-kerja shelf, trays atau lessons. Ia juga termasuklah snacking, preparing food, ke tandas, walk about room, play outside, conversing with friends and teachers, etc.
  • Susah nak tentukan 3 hour work cycle di rumah, sebab ianya boleh berlaku bila-bila masa sebenarnya. Anak ke toilet sendiri, bantu ibu basuh pinggan, prepare snack sendiri, prepare table untuk makan. Semua ni termasuk (jika persekitaran tu dah disediakan (prepared environment)).

Kalau ikut pengalaman sendiri, ia tak semestinya berlaku pada waktu pagi. Kadang-kadang lepas dinner pun anak-anak akan ke shelf dan ambil tray atau kerja apa-apa yang di shelf dan buat. Kerja tu mereka buat berterusan sehingga habis, pulangkan ke shelf dan masuk tidur.

 

Kalau ikut artikel di sini pula, 3 hour work cycle ni dah memang semulajadi ada dalam diri kita. Even kita dewasa ni pun, bila mula kerja mesti in this span of 3 hour – 4 hour work cycle, barulah dapat kepuasan dalam diri.

Ini pun bila difikir balik, ye juga. Hana bila mula kerja (sebab betul-betul belajar kami tidak setiap hari) it will last dari 2 jam hingga 3 jam. Nanti nak observe seperti yang dalam artikel ni.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.