Cultural,  Geography,  Lesson Plan

Benua (Continents)

Kami tak ada sand globe dan continent globe untuk ikut lesson ni more montessori-ish way. But we do have giant floor puzzle colored by continents and make do with what we have.

(Map ni beli di BookXcess)

Ulang semula dalam lesson lepas yang globe adalah model bumi kita. Di bumi ada tiga perkara penting, udara, air dan tanah.

Hana buat puzzle dan tunjuk setiap warna ni adalah permukaan tanah besar dan air mengelilinginya. Permukaan berwarna ni kita panggil continents. Boleh sebut continents? Warna biru adalah laut. Ada banyak laut dari tanah. Mari kita belajar nama setiap continents. Kita duduk di benua yang berwarna kuning dan bernama Asia. Namakan continent-continent lain.

  • Kami muat turun apps ni http://www.mobilemontessori.org/continents
  • Print maps di sini

Aktiviti:

  • Match animals with continents (figurines dengan puzzle map)

Ideas:

Trace countries

Video di bawah cara nak tunjuk lesson continent includes songs.

Songs:

Next:

Buat Felt Board Continent Map
Bila dah buat felt continents, boleh main What is missing.

Continent Template 

Garisan Khatulistiwa

Ada sesuatu di globe yang kita boleh tengok. Nampak tak ada garis di tengah-tengah globe ni. Garis ini dipanggil Equator. Cuba sebut “Equator”. Equator adalah ruang tengah bumi. Sebetul-betulnya tak ada garis ini di bumi. Ia hanya ada di peta dan globe untuk bantu beritahu kita tengah-tengah bumi di mana. Jika di sini (tunjuk kawasan atas garisan khatulistiwa) adalah kawasan atas garisan khatulistiwa, jika di sini (tunjuk kawasan di bawah garisan) adalah kawasan bawah garisan khatulistiwa.  Kita tinggal di bawah atau atas garisan khatulistiwa? Bahagian paling atas globe ini adalah Kutub Utara. Yang paling bawah ini dipanggil Kutub Selatan. Jadi bumi ada Kutub Utara dan Kutub Selatan. Kutub adalah bahagian bumi yang paling sejuk. Bahagian yang berdekatan dengan garisan khatulistiwa ini adalah bahagian yang paling panas di bumi.

Bila kita belajar tentang tempat-tempat di bumi kita panggil, Geografi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.