Elementary,  Geography,  Great Lessons,  Montessori

Composition of Earth

 

Biasanya cerita ini akan diceritakan beberapa hari selepas ceritakan First Great Lesson. Recap balik secara ringkat First Great Lesson dan emphasise bagaimana pada mulanya Bumi tersangat panas dan pada mulanya dalam keadaan bergas, dan sesetengah berubah jadi cecair. Dan kemudian settled ikut berat. Remindkan kepada eksperimen yang di buat dengan test tube; heaviest settle di bawah (madu) dan lightest di atas (minyak).

Bumi juga begitu. Tunjuk chart. Yang berat di tengah, barysphere; asalnya datang dari perkataan Greek bermaksud “paling berat”, lithosphere juga dari Greek, bermaksud, “stone”. Diperbuat dari batu-batuan dan semua yang keras di sekeliling kita. Kita tinggal atas “litosphere”. Atas lebih ringan, hydrosphere, datang dari perkataan Greek, “hydro” bermaksud air. Ianya semua air disekeliling kita, atas Bumi ni, lakes, lakes, ocean. Atas lagi yang lebih ringan, atmosphere. Ianya udara di sekeliling kita. Atmos dari Greek, bermaksud “vapor”.

Next, kami bezakan tebal litosphere dibandingkan dengan keseluruhan diameter Bumi. Sepatutnya guna kayu meter untuk tunjuk, tapi takde so just tunjuk atas pembaris panjang je (agak2. haha)

Kami juga bincang tentang bagaimana kita tidak float away into space dan bagaimana Barysphere ni tarik objek ke arahnya. Sepatutnya tunjuk guna magnet, tapi sebab mereka dah banyak kali dah buat lesson on magnet so imagine jerlah. Dan dengan tarikan graviti ini, semua benda kalau kita baling ke atas akan jatuh ke tanah.

Habis presentation ni, saya suggest untuk lukis di buku apa yang dibincangkan, atau boleh guna clay atau nak buat craft or anything untuk tunjukkan. Mereka pilih buat layer ni guna clay. 

Following exercise:

Felt Layers of the Earth  by Montessori Handwork

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.