Insects,  Lesson Plan,  Zoology

Insects

Zoology

Day 1

  • Living / Non-Living Things
  • Plants & Animals
  • Vetebrate/Invetebrate


Vetebrate / Invetebrate Bila kita belajar tentang haiwan, kita panggilnya Zoology. Cuba sebut ‘Zoology’. Ada banyak jenis haiwan di muka bumi ni. Berjuta! Zoologist dan saintis-saintis lain menyusun (oganised) haiwan-haiwan ni dalam kumpulan. Dua kumpulan besar haiwan adalah haiwan bertulang belakang dan tidak bertulang belakang.

Kumpulan pertama adalah kumpulan bertulang belakang. Vertebrate. Cuba sebut ‘Vertebrate’. Semua haiwan ni nampak lain antara satu sama lain, tetapi ada satu persamaan antara mereka. Semua haiwan ini ada benda macam ni (tunjuk gambar) dalam badan mereka. Ini adalah tulang-tulang. Tulang boleh dijumpai di dalam badan. Kita pun ada tulang belakang. Cuba rasa?

Terdapat banyak haiwan dalam kumpulan ini, dan saintis membahagikan mereka kepada lima kumpulan lagi. (Tunjuk kad-kad kumpulan, namakan dan tunjuk tulang belakang).

Kad-kad vertebrate dan invertebrate. Match tulang dan haiwan.

Kita akan mula dengan invertebrate. Haiwan-haiwan ini juga dibahagikan kepada beberapa kumpulan juga. Mollusks, annelids, insects & arachnids.

Groups of Invetebrate

  • Mollusks
  • Annelids
  • Arthropods (Insects): Kumpulan ini adalah haiwan yang ada hard outside covering called an exoskeleton. Terbahagi kepada dua:
  • Arachnids – Spiders, Spiders, Spiders, Spiders

Insects

Apa yang membuatkan serangga itu serangga? Kita ada klu untuk membantu kita mengenal serangga. Serangga ada 6 kaki. Labah-labah ada 8 kaki. Jadi jika ada 6 kaki, itu ialah serangga. Klu satu lagi adalah, bahagian badan. Spiders ada dua bahagian badan manakala serangga ada 3 bahagian badan; head, thorax, abdomen. Contoh serangga termasuklah rama-rama, lebah, beetles dan semut.

Kajian serangga dipanggil entomology. Saintis yang mengkaji serangga dipanggil entomologist. Mereka mengatakan ada lebih 30 juta jenis spesies serangga di dalam dunia ni! Serangga yang paling laju adalah dragonfly. Serangga yang paling panjang adalah seperti walking stick. Serangga yang balik berat adalah Goliath Beetle dari Afrika.

Dalam kitar hayatnya dari telur ke dewasa, serangga-serangga ini berubah bentuk dan ini dipanggil metamorphosis. Amfibian juga melalui proses metamorphosis ni. They do not look like the adults when they hatch from the egg.

Jom lihat gambar-gambar arthopods (atau serangga).

Insect X-ray Pictures – These can be found in many science catalogs for children. Children match the insect picture to its x-ray picture. (Takde *muka nanges*)

Spesies Serangga

  1. Beetle
  2. Bees
  3. Ants
  4. Grasshopper

Art:

Butterflies – Using close pins, coffee filters, liquid paint, and pipe cleaners children can make butterflies. Show the children how to spray just a little bit of the paint on the filters and watch the colors blend. Too much paint will make the filter wings rip.

Stain Glass Butterflies – Tissue paper, watered down glue, and 2 pieces of black butterfly shapes cut from construction paper, children can glue the tissue paper in between the black outline butterfly shapes. Remind them about the ‘stained glass windows’ that we talked about with Europe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.