Mathematics,  Montessori

Numbers 1-10

Matematik scope of sequence. Just a quick note. Ini cara belajar matematik ikut montessori. Semua bermula dengan sensorial dahulu. Matematik adalah yang paling last dikenalkan pada kanak-kanak. No rush, walaupun antara penemuan Montessori adalah children having mathematical minds, yang mana secara lumrahnya kita memang tertarik dengan mengira.
Cemana nak tahu anak dah sedia untuk matematik? 1. Bila kanak-kanak dah tunjuk minat mengira (bukan sebut atau nyanyi nombor 1,2,3 je tapi mengira) macam aqeel cuba nampak sekumpulan apa-ap dan cuba kira (ingat lagi setiap kali keluar ada burung banyak depan kereta dan dia cuba kira, ni sebab dah expose tgk nursery rhymes nombor dan kira2 ?) 2. Bila anak-anak boleh concentrate dan tunjukkan minat dalam ketepatan; accuracy. 3. Anak-anak dah expose dengan kenal bentuk, pattern dn sequence. .
.
Montessori mula dengan concrete materials untuk allow anak-anak explore dan berlatih.
Sandpaper Numerals dan Red rods kenalkan serentak tapi asing. Sandpaper numerals untuk kenal simbol satu, dua, tiga, number rods untuk quantity. Bila dah lepas kedua-dua ni baru associatekan simbol dengan kuantiti. Spindle box baru mula mengira satu-satu dan intro pada ‘0’. Zero game untuk kukuhkan konsep ‘0’, then cards and counters (odd & even) dan memory game. At least this is how I presented it to Hana dan Aqeel. Aqeel sekarang di number rods dan cards. Dia masih lagi tak menyusung ikut sequence sebab kurang susunan red rods, but that’s the difficulty I faced for homeschooling sebab dia sangatlah tak minat dengan red rods. ? tapi dia boleh susun number rods secara rawak dan letakkan simbol dengan betul.
.
.
Dan semua bahan ni boleh DIY je! At least untuk kategori nombor 1-10 ni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.