7y,  8y,  Astronomy,  Elementary,  Great Lessons,  History,  Science

Space Unit with Grade 1 & 2

Saya mulakan space unit untuk kedua-dua grade yang diajar dengan First Montessori Great Lesson. First Great Lesson yang diceritakan ditweak sedikit supaya kena dengan tahap attention span mereka. (I gauged their behavior and attention span during our first two weeks together.) Tujuan cerita? Untuk bagi idea pada mereka bagaimana Allah ciptakan alam semesta dan kaitan dengan sekeliling mereka.

Sebelum presentation masa tengah tunggu pelajar masuk. Staff dan pelajar yang lalu lalang nampak ni cakap ni macam mayat. Gambar masa dibuka kain ni dengan bahan-bahan tersusun lupa nak ambil!

Pengalaman masa present.

Period pertama dengan Grade 2. Ada lebih kurang 8 pelajar tapi yang paling banyak bergerak dan agak banyak bercakap. Agak susah juga untuk dapatkan perhatian mereka untuk dengar keseluruhan cerita. Habis presentation, mereka boleh samada berkumpulan atau berseorangan pilih aktiviti-aktiviti yang mereka ingin buat. Ada beberapa pelajar yang tak sempat buat semua dan minta nak buat lagi. Oleh sebab kesuntukan masa, esok akan disetup lagi. Kemudian Grade 1, sama juga.

Ilustrasi perbezaan saiz matahari dan bumi (titik hitam) yang buatkan mereka terkejut.

Aktiviti-aktiviti yang tersedia selepas presentation

Aksi-aksi mereka beraktiviti

Hari-hari berikutnya ajar ikut topik dalam silibus. 

Grade 1 belajar tentang matahari (ciri-ciri dan fungsi) dan bumi (bumi terdiri dari darat dan air dan berputar pada paksi menyebabkan siang dan malam).

One of the lesson create earth and sun with clay.

Grade 2 pula ikut silibus belajar tentang bulan dan bintang; buruj. 

Senaraikan apa yang mereka tahu, tengok video dan assess semula maklumat baru yang mereka dapat.
Moon craters experiment
Result
Moon Phases dengan Oreo. Tiada dalam silibus pun. Tapi masa bincang tentang bulan they keep saying yang diorang nampak bentuk-bentuk bulan.
A yummy activity they said!
Discussing what they know, watch videos, add and correct information.
Lukis constellation.
Orion
My second attempt with the second grade for them to choose activity. One student doesn’t like it. He said he doesn’t like writing what he did to the activity sheet. Here in the picture is they have to listen to video and answer 3 simple questions. This activity I think is really good for their listening skills and comprehension, but cannot be continued for some reason. Too bad.
Research which required them to look for information in the book.
Crossword for vocabulary.
Cut & Paste Moon Phases.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.