Montessori,  Montessori Notes,  Practical Life

Prepared Environment

Sangat suka dengan article dari Baandek, a Montessori Life. Rekemen untuk yang nak guna kaedah Montessori di rumah. Montessori bukan hanya pada barang-barangnya, tapi juga way of parenting and way of life with children. It certainly did changed me on how I treat my children, and will continue changing, sebab banyak dan besar lagi ilmu ni. Artikel ni berjaya rumuskan apa yang saya rasa baru-baru ni setelah 2-3 tahun cuba apply montessori. Yang your home doesn’t have to be pretty like all those ig or pinterest pictures.

Dalam artikel tu ada beritahu 3 elemen utama prinsip Montessori yang boleh di bawa ke rumah. Yang berkait rapat dengan satu sama lain.

  1. Rutin

Sedar tak sedar kita memang ada rutin harian sedikit sebanyak. Contoh bangun pagi, mandi, breakfast, nature walk dll. If one of these disturbed kita akan perasan anak-anak kita akan banyak fussy. Kalau kita buat secara random, contoh 2-3 hari dah biasa bangun pagi, breakfast dulu baru mandi, tetiba hari ni bangun pagi, minta mandi dulu.

2. Responsibilities

Tanggungjawab ni adalah di mana anak-anak boleh contribute dalam aktiviti harian. Setiap rutin kita, memang ada peluang untuk ini. Contoh lepas makan, bawa pinggan mangkuk ke sinki dan basuh. Atau basuh baju, sidai, angkat, lipat dan letak ke almari. Jadi mula-mula beri mereka bawa pinggan mangkuk ke sinki, bila dah OK, tambah responsibilities. Sama juga aktiviti laundry, bagi mereka letakkan baju ke almari. Increase responsibilities as you see fit sehinggalah setiap rutin mereka dah boleh buat sendiri. Sama macam my 4 year old, going to bathroom samada mandi atau toilet, dah boleh buat sendiri.

3. System

Sistem ni untuk bantu anak-anak berjaya buat responsibilities mereka. Seperti artikel tu beri contoh, kita tengok tuala basah di lantai selepas mandi, rutinnya adalah mandi. Responsibilitynya adalah sangkut towel tu. Jadi sediakan hook ikut ketinggian mereka untuk mereka sangkut tuala mereka sendiri thus prepared environment.

 

Please read the full article for better understanding here.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.