Language,  Montessori

Language in Childhood

Nota:

Masa baca buku ni, ada topik kecik Maria Montessori tulis pasal defect of language yang relevan dengan speech delay yang makin banyak sekarang ni.

Excerpt in The Montessori Method (1912):

“Defect of Language Due to Lack of Education

Defects and imperfections of language are in part due to organic causes, consisting in malformations or in pathological alterations of the nervous system, but in part they are connected to functional defects acquired in the period of the formation of language and consist in an erratic pronunciation of the component sounds of the spoken word. Such errors are acquired by the child who hears words IMPERFECTLY PRONOUNCED or HEARS BAD SPEECH.

The dialectic accent enters into this category, but there also enter vicious habits which make the natural defects of the articulate language of childhood persist in the child or which provoke in him by imitation the defects of language peculiar to the persons who surrounded him in his childhood.”

Dan panjang berjela lagi cerita pasal kajian saintifik berkaitan articulate language. @_@

Another paragraph:
Some defects of pronunciation which concern the utterance of the vowel and consonant sounds are due to the fact that the child REPRODUCES PERFECTLY sounds imperfectly heard.”

Bila anak-anak banyak tengok gadget, diorang dengar dengan baik tak setiap perkataan yang dia dengar? Tetiba terfikir, saya ni pakai spek, tapi bila buka spek dan dengar orang cakap macam takleh nak dengar dengan baik apa yang orang cakap sebab kita tak dapat tengok mulut orang bercakap tu. Jadi sama tak dalam kes ni?

Dalam chapter ni beliau tekankan Speech nilah yang penting sebelum belajar membaca dan menulis (sebab membaca dan menulis hanyalah instrumen untuk komunikasi) dan jika speech ni tak perfect maka baca dan tulis pun susah untuk kanak-kanak buat. Juga cerita pasal development organ (auditory: telinga dan motor:lidah ada berasingan tapi perlu connect dengan stimulation) yang berkaitan dengan speech ni pada awal usia mula 2 tahun yang jika terlepas susah nak betulkan.

Pada zaman tu beliau terangkan kaedah bahasa yang di ajar di sekolah-sekolah adalah baca dan tulis dan takde hubungkait dengan percakapan.

Beliau bagi situasi yang kanak-kanak belum lagi sempurna lagi speech, disuruh tulis garisan panjang bengkak bengkok yang baginya takde signifikan pun dan gerakan motor untuk tujuan tu takleh berkerja secara spontan jadi kanak-kanak pun boring dan suffer —> tambah lagi kena coordinate pergerakan otot-otot tangan ni untuk pegang dan manipulate alat tulis –> sudahnya tak perfect —> cikgu pula betulkan + kritik yang berterusan–> kanak-kanak discourage –> cikgu pun depressed.

Masih relevan ke dengan zaman sekarang?

Akhir sekali beliau terangkan pada masa tu dah ada usaha-usaha pakar-pakar masuk sekolah-sekolah untuk perbetulkan speech dan guna exercise untuk itu, dan dalam latihan yang diorang guna tu memang ada dalam kaedah Montessori. ?

“I believe that in the schools of the future the conception will dissapear which is the beginning to-day of “correcting in the elementary schools” the defects of language, and will be replaced by the more rational one of AVOIDING THEM BY CARING FOR THE DEVELOPMENT OF LANGUAGE in the “Children’s Houses”, that is, in the very age in which language is being established in the child.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.